A co jeśli księgowa się pomyli? Kto ponosi za to odpowiedzialność?

Nawiązując współpracę z biurem rachunkowym z całą pewnością oczekujesz, że zapewniona Ci zostanie profesjonalna obsługa księgowa, a więc realizowana w sposób rzetelny, terminowy i pozbawiony błędów. Większość przedsiębiorców w takich przypadkach czuje się bezpiecznie, oddając sprawy podatkowe w ręce fachowców. Niestety popełnianie błędów jest rzeczą ludzką — mogą się zdarzyć nawet doświadczonej księgowej. Kto wówczas zostanie pociągnięty do odpowiedzialności? Na to pytanie odpowiadamy w dalszej części wpisu.

Błędy księgowe — po czyjej stronie leży odpowiedzialność?

Zgodnie z art. Ordynacji podatkowej (ustawa zawierająca najważniejsze regulacje z zakresu prawa podatkowego) za błędy wynikające ze zobowiązań podatkowych całym swoim majątkiem odpowiada przedsiębiorca. Zatem w przypadku wykrycia jakichkolwiek niezgodności organy skarbowe pociągną do odpowiedzialności podatnika, nawet jeśli ewentualne błędy są wynikiem działań biura rachunkowego lub księgowego, z którym podatnik współpracuje. Zgodnie z prawem żadne zapisy w umowach dotyczące przeniesienia odpowiedzialności na biuro rachunkowe nie mają żadnego znaczenia i nie są brane pod uwagę.

Z tego też powodu tak ważne jest, aby przedsiębiorcy nawiązywali współpracę wyłącznie z godnymi zaufania, doświadczonymi biurami rachunkowymi, które świadczą usługi na najwyższym poziomie i cieszą się nieposzlakowaną opinią. W ten sposób można znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia ewentualnych błędów księgowych, które mogłyby narazić na przykre konsekwencje przedsiębiorcę.

Czy przedsiębiorca może uniknąć odpowiedzialności za błędy księgowe?

Niestety za wszelkie błędy czy nieścisłości podatkowe zawsze odpowiada podatnik, więc w tym przypadku odpowiedzialności nie da się uniknąć. Można jednak próbować zabezpieczyć się przed ewentualnymi skutkami tego typu zdarzeń. Przedsiębiorca może ubiegać się o odszkodowanie od biura rachunkowego za konsekwencje wynikające z nierzetelnego prowadzenia księgowości. Podstawę do wszczęcia postępowania sądowego stanowi art. 471 Kodeksu cywilnego.