Optymalizacja podatkowa - jak płacić niższe podatki?

Podatek to powszechna, bezzwrotna i przymusowa danina pieniężna na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy, regulowana przez ustawę podatkową. Musi go płacić każdy, kto uzyskuje dochody. Chociaż większość osób dość sceptycznie podchodzi do płacenia podatków, to jednak nie da się ich uniknąć. Istnieją jednak rozwiązania pozwalające przedsiębiorcom na obniżenie wartości tych obligatoryjnych świadczeń w sposób całkowicie legalny. W tym właśnie celu wdrażane są działania z zakresu optymalizacji podatkowej? Na czym to polega i kto może skorzystać z tej opcji?

Czym jest optymalizacja podatkowa?

Przede wszystkim należy pamiętać, że sam termin „optymalizacja podatkowa” nie posiada swojej definicji w przepisach prawa podatkowego. Można więc mówić wyłącznie o praktycznym znaczeniu tego pojęcia. Oznacza ono zespół czynności, które pozostając w zgodzie z przepisami, mają na celu zmniejszenie obciążeń podatkowych lub uniknięcie płacenia podatków w zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo. Należy więc podkreślić, że wszystkie tego typu działania muszą być w pełni legalne, aby nie narażać przedsiębiorcy na konsekwencje wynikające z odpowiedzialności karnej lub karnoskarbowej.

Optymalizacja może dotyczyć zobowiązań wynikających z różnych typów podatków, np. PIT, CIT czy VAT. Istnieje wiele sposobów na zrealizowanie takich działań, jednak ich skuteczność w dużej mierze zależy od odpowiedniego dopasowania do rodzaju prowadzonej działalności i planów biznesowych. Dopiero po analizie konkretnych potrzeb można podjąć stosowne kroki, polegające np. na wyborze najlepszej formy prowadzenia działalności, współpracy z podmiotami zagranicznymi, wykorzystaniu ulg podatkowych, wyborze rozliczenia kwartalnego albo miesięcznego itd. Możliwości tak naprawdę jest wiele, dlatego też optymalizacja podatkowa to dość popularne zjawisko wśród przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć swoje obciążenia podatkowe.

Jak przeprowadzana jest optymalizacja podatkowa?

Należy pamiętać, że wdrożenie działań z zakresu optymalizacji podatkowej wymagają wiedzy, doświadczenia i doskonałej znajomości obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Celem jest tutaj podejmowanie działań, które będą nie tylko możliwie jak najkorzystniejsze dla przedsiębiorcy, ale również całkowicie legalne. Dlatego też czynności z tego zakresu warto oddać w ręce specjalistów. W przeciwnym razie optymalizacja przeprowadzona na własną rękę może przynieść więcej szkód niż pożytku, gdyż wszelkie działania sprzeczne z prawem definiowane są jako oszustwo podatkowe.

Jeśli więc chcesz płacić niższe podatki, nie narażając się przy tym na ryzyko łamania prawa, skorzystaj z usług naszego biura rachunkowego, którego jedną ze specjalności jest właśnie optymalizacja podatkowa. Zapraszamy.