Rodzice kupują dziecku mieszkanie. Czy trzeba od tego zapłacić podatek?

Zakup mieszkania to inwestycja, która w większości przypadków przekracza finansowe możliwości młodych ludzi. Dlatego też wielu rodziców chce pomóc swoim dzieciom w zrealizowaniu tej transakcji, która pozwoli im usamodzielnić się we własnych „czterech kątach”. Jednak kupno nieruchomości wiąże się z wieloma dodatkowymi opłatami, w tym przede wszystkim koniecznością uiszczenia obowiązkowego podatku. Czy jednak rodzice kupujący dziecku mieszkanie też muszą zapłacić podatek od nieruchomości?

Mieszkanie dla dziecka a kwestie podatkowe

Każdy zakup nieruchomości wiąże się z koniecznością uiszczenia obowiązkowego podatku. Zarówno podatek cywilnoprawny od kupna mieszkania, jak i podatek VAT zawsze płaci nabywca, niezależnie od tego, czy docelowo nieruchomość będzie użytkowana przez niego, czy też przez jego dziecko.

Kupując mieszkanie z rynku pierwotnego (bezpośrednio od dewelopera), podatek VAT jest zawarty w cenie nieruchomości. Jego wysokość zależy od metrażu:

• dla mieszkań powyżej 150 m2 obowiązuje podatek w wysokości 23%,
  • dla mieszkań poniżej 150 m2 obowiązuje podatek 8%.

Kupując mieszkanie na rynku wtórnym nabywca, jest zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, czyli podatku PCC. Nie jest on wliczony w cenę nieruchomości, więc trzeba go uiścić oddzielnie. Wynosi 2% wartości rynkowej mieszkania (2% od ceny wpisanej w akcie notarialnym). Nabywca nie musi jednak zajmować się tym samodzielnie, ponieważ podatek odprowadzany jest przez notariusza, który dba o to, aby środki przekazane zostały w odpowiednim czasie i do odpowiedniego urzędu.

Jeżeli mieszkanie kupione było na rynku wtórnym, jednak od przedsiębiorcy (nie od osoby prywatnej), który jest płatnikiem VAT i sprzedał mieszkanie ze stawką podatku ZW, nie ma obowiązku prawnego do opłacania podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu kupna mieszkania.

Podatku za zakup mieszkanie dla dziecka można uniknąć. Jak to zrobić?

Można uniknąć podatku w przypadku kupna mieszkania na rzecz dziecka. Dostępne rozwiązania wymagają jednak dostosowania się do obowiązujących przepisów prawnych, które bywają dość zawiłe, dlatego wszelkie wątpliwości warto skonsultować z doradcą podatkowym. Usługi z tego zakresu zapewnia nasze biuro rachunkowe.

Jeśli rodzice chcą zakupić nieruchomość dla dziecka, mogą to zrobić we własnym imieniu, a następnie przekazać je w formie darowizny. Należy tego dokonać u notariusza, a więc w formie aktu notarialnego.

Drugą możliwością, która także może zwolnić od podatku, jest przekazanie dziecku środków pieniężnych przeznaczonych na zakup mieszkania. Zgodnie z ustawą nieopodatkowane są darowizny pieniężne w kwocie do 9.637 zł. Jeśli więc oboje rodziców dokona darowizny, młody człowiek będzie miał zapewnioną kwotę 19.274 zł - całkowicie zwolnioną od podatku. Zalecane jest, aby przekazanie środków odbyło się w formie przelewu lub wpłaty na konto bankowe, aby dziecko miało udokumentowany fakt takiej darowizny i uniknęło ewentualnych zarzutów ze strony fiskusa o nieujawnione źródło dochodów. Trzeba jednak przy tym podkreślić, że dokonując darowizny w formie gotówki w wymienionych wyżej kwotach rodzice również nie zapłatą podatku.